• سیم پین
  • نمایش قدرت سعودیها با موشک قادر به حمل کلاهک هستهای - سیاسی
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    عربستان سعودی به عنوان ‌نخستین کشور خاورمیانه، موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خود را در رژه پایانی رزمایشی به نام «سیف عبدالله» در پایگاهی نظامی در شهر حفر الباطن عربستان در روز سه‌شنبه‌ به نمایش عمومی در‌آورد.

    به گزارش «تابناک»، تصاویر و ویدئوهای منتشره، ‌موشک‌های دوربرد با سوخت مایع DF-3 را نشان می‌دهد که عربستان سعودی 27 سال پیش از چین خریداری کرد‌. این موشک 2650 کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهکی به وزن 2150 کیلوگرم است. در حالی که فهرست میهمانان این رژه نمایشی، ‌طرفداران عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس و نیز پاکستان را شامل می‌شد، پایگاه تحلیلی المانیتور به بررسی پیام‌های این حرکت عربستان پرداخته است.

    بنا بر اظهارات منابع سعودی، در این رزمایش، صد و سی هزار نظامی سعودی حضور داشتند. رزمایش در استان شرقی عربستان در پایگاه نظامی ملک خالد و در شهر حفر الباطن برگزار شده ‌که در مقابل ایران و عراق قرار دارد. برگزاری این رزمایش با نهمین سالگرد به تخت پادشاهی رسیدن ملک عبدالله تنظیم شده بود.

    نقطه اوج این رزمایش، نمایش موشک‌های ساخت چین بود که در اوج جنگ ایران و عراق ‌‌مخفیانه خریداری شده است. این موشک‌ها در چین مسلح به کلاهک هسته‌ای هستند و خرید آن‌ها با وساطت شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در آمریکا انجام شد. پس از آگاهی آمریکا از موضوع استقرار این موشک‌ها در سیلوهای عربستان، آن‌ها به امریکا تضمین دادند که این موشک‌ها به کلاهک هسته‌ای مسلح نیستند.

    بنا بر این گزارش، فهرست مهمانان رژه افزون بر مقامات عربستانی، نمایندگان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به استثنای قطر را شامل می‌شد که این می‌تواند نشانه این باشد که اختلاف بین دو طرف هنوز حل نشده است.

    یکی از مهمانان مراسم هم ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان بود که کنترل زرادخانه‌ای اتمی را در دست دارد که دارای سریع‌ترین رشد ‌در سطح جهانی است. سعودی‌ها و پاکستانی‌ها به خوبی از شایعات مربوط به احتمال انتقال کلاهک هسته‌ای از پاکستان به عربستان اطلاع دارند.

    منابع رسانه‌ای پاکستان مدعی هستند که شاهزاده سلمان، خود و در جریان سفرش به پاکستان در اوایل سال جاری، از ژنرال شریف برای حضور در این رژه دعوت کرده است. تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد ‌وی در کنار شاهزاده متعب، فرزند پادشاه عربستان نشسته ‌که این خود معنادار است.

    سعودی‌ها از این مراسم و نیز فهرست مهمانان خود قصد ارسال چند پیام را داشته‌اند؛ نخستین پیام، بازدارندگی در مقابل ایران و عراق است. سعودی‌ها این دو حکومت شیعه را تهدیدی حیاتی برای خود تلقی کرده و هماهنگی روزافزون ایران و عراق را نیز ‌خطری فوری می‌دانند. ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی صریحا تهدید کرده‌ که اگر ایران سلاح هسته‌ای به دست آورد، عربستان نیز همین کار را خواهد کرد. ترکی الفیصل که از معماران اتحاد عربستان و پاکستان در دهه‌های 1970 و 1980 است، به طور ضمنی بیان کرده است که ریاض خواسته خود را از چه راهی برآورده خواهد کرد؟!

    یک مقصد احتمالی دیگر پیام سعودی‌ها، ایالات متحده است. سفر اخیر اوباما به عربستان به اندازه کافی برای سعودی‌ها خوشایند و اطمینان‌ساز نبوده و به بن‌بست خوردن مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها این مشکل را تشدید کرده است.

    روابط آمریکا و عربستان تا فرو ریختن فاصله زیادی دارد، ولی دچار تنش شده است. ریاض خواهان سرسختی آمریکا در برابر ایران و حفظ رژیم تحریم‌ها حتی در صورت توافق بر سر مسأله هسته‌ای است. ملک عبدالله همچنان از اشتباه آمریکا که به قدرت یافتن شیعیان در عراق منجر شد، بهت‌زده است. وی دوست دارد ‌به مهمانان آمریکایی یادآور شود ‌این حادثه را از سال‌ها قبل، پیش‌بینی کرده بود.

    سعودی‌ها همچنین از گرم نشدن روابط آمریکا و ژنرال‌های مصری دلخورند. فیلد مارشال عبدالفتاح السیسی، وابسته نظامی مصر در عربستان بوده و سعودی‌ها به وی علاقه دارند. سعودی‌ها انتظار دارند که آمریکا با تمام توان از رژیم جدید مصر حمایت کنند. آن‌ها تاکنون به همراه کویت و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند که میلیارد‌ها دلار به ‌السیسی کمک کنند تا وی در قدرت ‌بماند.

    روابط دو طرف در سایر حوزه‌ها همچنان مناسب است. آمریکا و عربستان برای سرکوب القاعده در یمن و از بین بردن رهبری آن در حال همکاری هستند و همکاری برای تسلیح شورشیان سوری نیز بهبود یافته است.

    اما به هر حال، رژه در حفر الباطن، نشان‌دهنده حلقه مرکزی متحدان عربستان است. هیچ شریکی برای خانواده پادشاهی سعودی، مهم‌تر از پاکستان نیست.




    تاریخ : یکشنبه 93/2/14 | 9:19 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

  • ویندوز سون | آنکولوژی | اخبار وب