• سیم پین
  • آذر 91 - سیاسی
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:59 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

     

    نکاتی برای شب یلدا

    he1232 نکاتی برای شب یلدا

    شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌ کره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از30 آذر تا طلوع آفتاب در 1 دی اطلاق می‌شود، ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک می‌دارند و این شب را جشن می‎گیرند. این شب درنیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن شب به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

    شب یَلدا
    ایرانیان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‎شود و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کنند.

    میوه و خشکبار، اصلی‌ترین خوراکی‌ها در شب یلدا هستند و میوه‌هایی که برای این شب خریداری می‌شوند، میوه‌هایی پاییزی و تابستانی، به خصوص انار و هندوانه هستند. بر اساس یک باور قدیمی، مردم با این کار با میوه‌های تابستانی وداع می‌کنند و با خوردن خشکبار گرم به استقبال سرما می‌روند و یلدا را جشن می‌گیرند تا نشانگر تقابل سرما، ناباروری، پژمردگی و مرگ با گرما، روشنایی، باروری، سبزی و زندگی باشد.

    خواص خوراکیهای شب یلدا هر یک از خوراکی‌های شب یلدا، خواص درمانی و طبیعی مخصوص دارند، چنانچه جعفر شهری در کتاب «طهران قدیم» در رابطه با خواص مواد غذایی که در این شب خورده می‌شود، آورده است: «مردم معتقد بودند با خوردنی‌های سفره شب یلدا، مثل خوراکی‌های پای سفره هفت‌سین طبیعت گرم خود را می‌توانند سرد کنند و طبیعت سرد خود را گرم کنند. به این صورت که اگر از گرمی مزاج رنج می‌برند، هندوانه و انار و اگر از سردی ناراحت می‌شوند، توت و کشمش و خرما و مثل آن بخورند».

    البته دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه معتقد است؛ در علم چیزی به نام سردی و گرمی تایید نشده است اما فواید خوراکی‌های شب یلدا به قدری زیاد است که خوردن هر یک، خواص درمانی خاص خود را دارد.

    آجیل هفت قلم بادام، پسته، گردو، نخودچی و کشمش و باسلوق آجیل شب یلدا یا چله را تشکیل می دهند. این متخصص تغذیه با بیان این که مردم باید در انتخاب خشکبار به رنگ و مزه آن دقت کنند، اظهار داشت: آجیل را قبل از غذا بخورید تا چاق نشوید.

    وی خاطرنشان کرد: خشکبار به دلیل دارا بودن مواد فیبری باعث احساس سیری در فرد می‌شود و به کسانی که چاق هستند و یا مایل نیستند دچار اضافه وزن شوند، توصیه می‌شود این مواد را قبل از غذا مصرف کنند؛ چرا که باعث پرشدن حجم معده و در نتیجه احساس سیری در افراد می‌شود.

    خشکبار مصرفی در شب حاوی مواد مغذی و ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین آ، فسفر، منیزیم و دارای ترکیبات امگا 3 هستند که این مواد مغذی نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند.

    وی در ادامه تاکید کرد: افراد باید تعادل را در مصرف خشکبار رعایت کنند. همچنین مصرف روزانه و مداوم مقدار کمی خشکبار مناسب و موثر بوده و باعث افزایش 3 تا 5 درصدی طول عمر انسان می‌شود.

    مطالعات زیادی نشان می‌دهد که مصرف مناسب مغزها ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را بین 20 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین این مواد کاهنده خطرات دیابت هستند و مصرف مداوم مغزها خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله پروستات، ریه و سینه را کاهش می‌دهد و حتی در کنترل فشار خون موثر است.

    مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست. این میوه بسیار مقوی است و حاوی ویتامین‌های ب1، ب3 و ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست. مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی که از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برند، مصرف آن توصیه می‌شود. همچنین آن را تقویت کننده نیروی جسمی می‌دانند. از دیگر خواص پسته می‌توان به وجود کوآنزیم کیو10 اشاره کرد که نوعی آنتی‌اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نافع است. از سوی دیگر افرادی که مبتلا به نارسایی بد هستند، مبتلایان به نقرس، دیابت و ناراحتی‌های کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند.

    مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و چند اسید آلی، مقدار کمی اسانس و ویتامین‌های A, B, C, Dو E است. این میوه حاوی اسیدهای چرب مفید و املاح معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیوم و فسفر است، تا جایی که در برخی منابع، فسفر آن در رده منابع غنی ذکر می‌کنند. گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های ریوی مناسب است. مصرف این میوه از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

    برخی افراد ممکن است به خشکبار آلرژی داشته باشند، گفت: برخی از افراد بویژه کودکان زیر 3 سال به خشکبار به ویژه بادام زمینی که جز آجیل شب یلدا نیز هست حساسیت دارند. وی تهوع، شکم درد، دردهای مزمن را از علائم این آلرژی دانست و اظهار داشت: خشکبار و بادام زمینی به دلیل آزاد کردن پروئتین‌ها و فعل و انفعلات بدنی باعث ترشح هیستامین در بدن می‌شود که با خوردن آنتی هیستامین علائم از بین می‌رود. بدترین شکل آلرژی به مواد غذایی آلرژن این است که سیستم تنفسی نیز درگیر می‌شود و به افراد احساس خفگی دست می‌دهد. با این حال مصرف روزانه یک مشت خشکبار برای هر فرد توصیه می‌شود.

    وی گفت: هر 100گرم خشکبار و شیرینی 500 تا 600 کیلو کالری به همرا دارد و مصرف نامناسب و بی رویه این مواد باعث چاقی افراد درعید می‌شود. آجیل‌های فریبنده آجیل و خشکبار جز خوراکی‌های سنتی هستند که مردم عادت کرده‌اند، به صورت فله‌ای خریداری کنند. البته هر کس دلایل مخصوصی دارد، بعضی از افراد به نکاتی مثل این که «آجیل باز را می‌توان از 50 گرم تا چندین کیلو و به میزان دلخواه خریداری کرد»، یا «آجیل باز قابل تست کردن است و در ضمن هزینه‌ای هم برای بسته‌بندی نمی‌پردازیم» اشاره می‌کنند. اما بد نیست بدانید آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند که واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌ها ملزم به اندازه‌گیری قارچ آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتی آجیل وخشکبار، این اندازه‌گیری‌ها صورت نگرفته و محصول تولیدی قابل ردیابی نیست.

    وی نیز ضمن تاکید بر مصرف آجیل های صنعتی به مردم توصیه کرد: در خرید آجیل شب یلدا به رنگ و طعم آنها توجه کنند و افزود: رنگ داخلی پسته سالم باید سبز و پوسته نازک دور پسته به رنگ بنفش باشد. در ایام مخصوص همچون عید نوروز و شب یلدا، برخی کسبه برای کاهش قیمت آجیل، مغزهای کهنه را وارد بازار می‌کنند که مردم باید در خرید این مواد غذایی دقت کنند. وی با رد تصور غلط مردم در مورد خوب بودن پسته‌های خندان گفت: هر پسته خندانی مفید نیست؛ چرا که برخی از فروشندگان برای اینکه پوست پسته ورم کند و باز شود آن را در آب می‌اندازند و این احتمال خراب و کپک زدن پسته را افزایش می‌دهد.

    دکتر جعفریان به مردم توصیه کرد؛ برای شناسایی پسته خندان از تقلبی، پوسته خارجی(سفیدرنگ) پسته خندان را فشار دهند اگر بسته شد، نشان دهنده این است که در آب گذاشته شد و در غیر این صورت (بسته نشدن) پسته سالم است. وی با اشاره به اینکه حداکثر نمکی که یک فرد باید در طول روز دریافت کند 5 گرم است، به مصرف کنندگان پسته شور به دلیل نمک سود بودن پسته توصیه کرد: به دلیل عوارض مصرف زیاد نمک از جمله مشکلات قلبی عروقی از مصرف زیاد آن بپرهیزند.

    دکتر جعفریان در ادامه با اشاره به خواص گردو به عنوان یکی دیگر از اقلام آجیل شب چله، آن را منبعی از امگا 6 و 3 دانست و به مردم توصیه کرد: گردو را با پوسته خارجی آن که قهوه‌ای رنگ است، خریداری کنید و در توضیح گفت: برخی فروشندگان برای این که گردو تازه به نظر برسد و افزایش وزن پیدا کند آن را درون آب می اندازند که احتمال کپک زدن آن وجود دارد. وی به مردم توصیه کرد که از خرید گردوهایی که در پشت ویترین و در معرض نورخورشید هستند، بپرهیزند؛ چرا که میزان چربی گردو در معرض نور و اکسیژن اکسید شده و کپکها و قارچها درون آن رشد می‌کنند.

    به گفته دکتر جعفریان، طعم و مزه گردو شاخص خوبی برای شناسایی گردوی خوب است. وی به والدین توصیه کرد:
    بهتر است مغزها و آجیل را به صورت له و خورد شده به کودکان خود بدهید.

    هندوانه به شرط چاقو! هندوانه میوه شب یلدا بیشتر یک میوه تابستانی است اما در هر زمان که مصرف شود دارای خواص درمانی زیادی است. یک هندوانه به طور متوسط دارای 92 درصد آب و 8 درصد قند طبیعی است. به همین علت فاقد هرگونه چربی اما حاوی مقادیرزیادی ویتامین و مواد معدنی و 49 واحد کالری است. این میوه به علاوه می‌تواند التهاب ناشی از بیماری‌هایی مانند آسم،‌ آترواسکلروزیس، دیابت، سرطان روده و آرتروز را تسکین دهد. هندوانه صورتی رنگ منبع آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی موسوم به لیکوپن است.

    این آنتی‌اکسیدان‌های مهم و قوی در تمام نقاط بدن، مولکول‌های رادیکال آزاد را که با اکسیده کردن کلسترول موجب چسبیدن آنها به دیواره رگ‌های خونی شده و در نتیجه منجر به بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شوند، در بدن خنثی می‌کنند. مصرف گوجه و هندوانه بدلیل داشتن لیکوپن به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در جلوگیری از بیماری‌های سرطانی مؤثرند. همچنین هندوانه حاوی لیپوسین است. لیپوسین یک آنتی اکسیدان است به همین علت انجمن قلب آمریکا مصرف هندوانه را به علت داشتن آنتی اکسیدان به عنوان یک ماده مفید برای قلب مورد تایید قرار داده است. باید دقت کنید که هندوانه برای اشخاص سرد مزاج و آنهائی که دارای معده سرد هستند، مناسب نیست. این اشخاص اگر می‌خواهند هندوانه بخورند باید آن را با شکر، عسل و یا گل قند بخورند. همچنین هندوانه در اشخاص سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف جنسی می‌شود.

    انار با طعم شب چله انار نه تنها سرشار از ویتامین است بلکه همچون دشمن قوی در برابر بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا می‌ایستد. انار غنی از آنتی اکسیدانهای قوی است. الاژیک اسید موجود در انار از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند می‌کند.

    انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و سکته‌ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزایمر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است. تحقیقات نشان داده‌ است که آب انار می‌تواند از خطر بیماری قلبی و سکته مغزی بکاهد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که آب انار می‌تواند فشار خون را پایین آورده و به سلولهایی که باعث سرطان سینه می‌شوند حمله کند.

    در یک تحقیق نیز مشخص شده عصاره میوه انار ممکن است حاوی عامل موثری در برابر سرطان پوست باشد. نوشیدن مقداری (حدود 28 گرم) آب انار در روز توسط مردان مبتلا به سرطان پروستات از پیشرفت سریع بیماری جلوگیری می‌کند. اما به یاد داشته باشید کسانی که سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند . زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند.

    زیاده روی در شب یلدا
    البته قرار نیست که شما در شب یلدا که شب سلامتی نام گرفته، در اثر مصرف بیش از حد خوراکی ها یا استفاده از خوراکی های آلوده بیمار شوید و طعم بلندترین شب سال را با بیماری و درد تلخ کنید، در زیر توصیه هایی آورده شده که به شما کمک می کند تا از برخی موارد آزار دهنده پرهیز کنید:

    1 - پوست میوه هایی مثل انار و هندوانه را حتماً به دقت بشویید، چرا که خوردن انار آب لمبو و هندوانه در صورتی که آلوده باشند، هرگز لذت بخش نیست.

    2 - اگر در آجیلی که می خرید، بادام زمینی بدون پوسته قهوه ای و به شکل فله ای وجود دارد حتماً آن را پاک کنید و دقت کنید که در بین آن دانه های سیاه ریز وجود نداشته باشد.

    3 - افرادی که از بالا بودن تری گلیسیرید خون رنج می برند، بهتر است از مصرف دانه های چرب مثل پسته، بادام، گردو و… خودداری کنند.

    4 - مصرف آجیل بو داده که حاوی نمک فراوان است به هیچ وجه به کسانی که فشار خون بالایی دارند یا از مشکلات کلیوی رنج می برند، توصیه نمی شود.

    5 - بهتر است در انتخاب آجیل دقت کرده و به عنوان مثال پسته هایی که پوست بسیار زرد براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند و یا تخمه هایی که برای پررنگ تر شدن از رنگ های مصنوعی در آنها استفاده کرده اند را خریداری نکنید.

    6 - خوراکی های شب یلدا به اندازه کافی متنوع و حجیم هستند، پس توصیه من به شما این است که یا شام را حذف کنید یا شام بسیار سبکی میل کنید.

    7 - به خاطر داشته باشید که آجیل خام تا یک سال قابل نگهداری است، اما بعد از تفت دادن بهتر است هر چه زودتر مصرف شود




    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:41 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

     چهل حدیث از حضرت زهرا (سلام الله علیها)

    1. مَن أصعَدَ إلی الله خَالَص عِبادَتِهِ أهبَطَ الله عزوجل إلیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِه
     کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

    بحار الانوار، ج 70، ص 249

    2. إنَّ السَّعِید، کُلّ السَّعِید، حَقّ السَّعید مَن أحَبَّ عَلِیّاً فِی حَیاتِه و بَعد مَوتِه
    همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.

    مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى، ج‌ 9، ص‌ 132

    3. نَحنُ وَسِیلَتُهُ فِی خَلقِه و نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحلُّ قُدسِهِ و نَحنُ حُجَّتُهُ فِی غَیبِهِ و نَحنُ وَرثَةُ أنبِیائِه
    ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم، ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خدا و وارث پیامبران الهی هستیم.

    شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ابن‌ ابی‌ الحدید، ج‌ 16، ص‌ 211

    4. قاریُ الحَدِید، و أذا وَقَعَت، و الرَّحمن، یُدعَی فِی السَّمواتِ و الأرضِ، سَاکِن الفِردَوسِ
    تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرّحمن در آسمان ها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند. 

    کنزالعمال، ج‌ 1، ص582

    5. خِیارُکم اَلیَنُکُم مَناکِبَهً وَ اَکرَمُهُم لِنِسائِهم
    بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

    کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225

    6. اَشَدُّ النّاسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب
    کوشاترین مردم تارک گناهان است.

    تحف العقول،ص519

    7. فَجَعَل الله...إطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّة و إمامَتَنا أمانَاً لِلفُرقَةِ
    خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

    نهج الحیاة، ص 36

    8. جَعَلَ الله ... بِرِّ الوالِدَینِ وِقَایَةً مِنَ السَّخَطِ، و صِلَةَ الأرحَامِ مِنسَاةً فِی العَمرِ و مِنماةً للعَدَدِ
    خدای تعالی نیکی به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند، و دستگیری از خویشان را موجب افزایش عمر و سبب فزونی جمعیت و قدرت قرار داد .

    نهج الحیاة، ص 102

    9. جَعَل الله... العَدلَ تَنسِیقَاً لِلقُلُوب
    خدای تعالی عدالت را مایه وحدت و هماهنگی دل ها قرار داد .

    نهج الحیاة، ص 102

    10. جَعَل الله ... الأمر بِالمَعرُوف مَصلَحَةً لِلعامَّة
    خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود .

    نهج الحیاة، ص 102

    11. جَعَل الله ... الزَّکاَة تَزکِیةً لِلنَّفس و نَماءً فِی الرِّزق، و الصِّیام تَثبِیتاً لِلإخلاص
    خدای تعالی زکات را مایه پاکی جان و فزونی روزی، و روزه را برای پابرجایی اخلاص قرار داد.

    نهج الحیاة، ص 102

    12. فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ
    خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی .

    نهج الحیاة، ص 102

    13. جَعل الله ... الجِهادَ عِزّا ًللإسلام، و الصَّبرَ مَعُونَة عَلَی استِیجابِ الأجر
    خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد.

    نهج الحیاة، ص 102

    14. فَجَعَل اللّهُ‏ُ الإیمانَ تَطهِیراًُ مِنَ الشِّرک... وَ العَدلَ تَسکینا لِلقُلوبِ
    خداوند ایمان را براى پاکى از شرک... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود.

    نهج الحیاة، ص 102

    15. إستَأذَنَ أعمَی عَلَی فَاطِمة (علیها السلام) فَحَجَبتِه، فقال رسول الله (صلی الله علیه و آله) لها: لِمَ حَجَبتِیه و هُولا یَراکَ؟ فقالت (علیها السلام): "إن لَم یَکُن یَرانِی فإنِّی أراهُ و هُو یَشُمُّ الرِّیح" . فَقال رسول الله (صلی الله علیه و آله)" أشهَد أنَّکَ بضعَة مِنِّی "
    مردی نابینا از حضرت فاطمه (علیها السلام) اذن خواست که داخل خانه شود. فاطمه )سلام الله علیها) خود را از او پوشاند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) به فاطمه فرمود: به چه سبب خود را مستور کردی و حال این که این مرد نابینا تو را نمی بیند. حضرت زهرا (علیها السلام) پاسخ داد، "اگر او مرا نمی بیند، من او را می نگرم، و اگرچه او نمی بیند اما بوی زن را استشمام می کند." رسول خدا پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: "شهادت می دهم که تو پاره تن منی ".

    بحار الانوار، ج 43، ص 91

    16. نِعمَ تُحفَة المُؤمِن التَمر
    برای مؤمن، خرما هدیه خوبی است .

    کنز العمال، ج 12، ص 339

    17. بشرٌ فی وَجهِ المُؤمِن یُوجِبُ لِصاحِبِه الجَنّة
    پاداش خوشرویی در برابر مؤمن بهشت است.

    بحار الانوار، ج 75، ص401

    18. قَالَت فاطمة (علیها السلام): قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): "مَثَل الإمامِ مَثَل الکَعبَةِ إذ تُؤتی و لا تَأتی"
    از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روایت شده که رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: مثل امام همچون مثل کعبه است که باید به سویش روند، نه آن که (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید .

    بحار الانوار، ج 36، ص 353

    19. أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام
    زاهد ترین مردم کسی است که حرام را وانهد.

    تحف العقول،ص519

    20. ما یَصنَعُ الصّائِمُ بِصیامِه اِذا لَم یَصُن لِسانَه وَ سَمعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَه
    روزه‏ دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده، روزه ‏اش به چه کارش خواهد آمد.

    بحار الانوار، ج 93 ص 295

    21. جَعَل الله ... إجتِنابَ القَذفِ حِجاباَ عَنِ اللَّعنَة، و تَرکُ السِّرقَةِ إیجَاباً لِلعِفًّة
    خدای تعالی پرهیز از افترا و دشنام را برای دور شدن از لعنت واجب فرمود و دزدی را منع کرد تا راه عفت پویند.

    نهج الحیاة، ص 102

    22. أبوا هَذِه الأمَّه مُحمَّدٌ و عَلِىٌّ (علیهم السلام) یُقِیمان أوَدَهُم و یُنقِذانِهِم مِن العَذابِ الدّائِم أن أطاعُوهُمَا و یُبِیحانِهِم النَّعِیمَ الدّائِم إن وافَقُوهُما
    محمد و على (علیهما السلام) دو پدر امت اسلام مى باشند، کجى ها را راست و انحرافات را اصلاح مى نمایند، اگر مردم ایشان را اطاعت کنند، این دو آنها را از عذاب جاویدان نجات مى دهند. و اگر مردم با ایشان موافق و همراه باشند، این دو، نعمت هاى پایدار خداوندى را ارزانیشان دارند.

    نهج الحیاة، ص37

    23. فَما جَعَلَ الله لأحَدٍ بَعدَ غَدِیرِ خُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ
    پس از غدیر خم، خداوند براى هیچ کس عذر و بهانه اى باقى نگذاشته است.

    نهج الحیاة، ص42

    24. و هُو الإمام الرَّبانِى و الهَیکَلُ النُّورانِى، قُطبُ الاقطابِ و سُلالَةُ الأطیابِ النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقطَةُ دائِرةِ الإمامَةِ و ابُو بُنیهِ الحَسن و الحُسین الَّذِین هُما رِیحانَتَى رسول الله سَیَّدى شَبابِ أهلِ الجنَّة
    على امامى ربانى و الهى، و هیکلى نورانى و مرکز توجه همه عارفان و خداپرستان و فرزندى از خاندان پاکان، گوینده بحق و روا، جایگاه اصلى و محور امامت، و پدر حسن و حسین دو دسته گل پیامبر صلى الله علیه و آله و دو بزرگ و سرور جوانان اهل بهشت است .

    نهج الحیاة، ص44

    25. إنِّى قَد استَقبَحتُ ما یُصنَع بِالنِّساء، أنَّه یُطرَحُ عَلى المَرأةِ الثَّوبُ فَیَصِفُها لِمَن رأى، فلا تَحمِلینِى عَلى سَرِیرٍ ظاهرٍ، أُستُرِینِى سَتَرَک الله مِنَ النّار
    من بسیار زشت مى دانم که (جنازه) زنان را پس از مرگ بر روى تابوت سرباز گذاشته و بر روى آن پارچه اى مى افکنند، که حجم بدن را براى بینندگان نمایش مى دهد. مرا بر روى تابوت آن چنانى نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنم باز دارد.

    نهج الحیاة، ص 89

    26. و أنّى تُؤفَکُونَ؟ و کِتابَ الله بَینَ أظهُرِکُم، أمورُهُ ظاهِرةٌ و أحکامُهُ زاهِرَةٌ و أعلامُهُ باهِرَةٌ و زَواجِرُهُ و أوامِرهُ واضِحَه و قَد خَلَّفتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُم، أرَغبَةً عَنهُ تُریدُون أم بِغَیرِه تَحکُمُون؟
    چرا بیراهه مى روید؟ در حالى کتاب خدا در میان شماست، مطالبش روشن است، و احکام آن درخشان، و نشانه هاى هدایت آن آشکار، و نهى و هشدارهاى آن روشن، و اوامرش واضح است، اما شما به قرآن پشت کردید، و از آن روى گردان شدید، آیا به قرآن میل و رغبت دارید؟ یا داورى جز قرآن مى گیرید؟

    نهج الحیاة، ص 106

    27. رُوحِى، لِرُوحِکَ الفَداء و نَفسِى لِنَفسِکَ الوَقاء یا اباالحسن! إن کُنتَ فِى خَیرٍ کُنتُ مَعکَ و إن کُنتَ فِى شَرٍّ کَنتُ مَعکَ
    على جان، جانم فداى جان تو، و جان و روح من سپر بلاهاى جان تو، یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود، اگر تو در خیر و نیکى بسر مى برى با تو خواهم زیست و یا اگر در سختى و بلاها گرفتار شدى، باز هم با تو خواهم بود.

    نهج الحیاة، ص147

    28. الهِى و سَیِّدى أسئَلُکَ بِالَّذِین اصطَفَیتَهُم و بِبُکاءِ وَلَدَىَّ فّى مُفارِقَتِى، أن تَغفِرَ لِعُصَاةِ شِیعَتِى و شِیعَةِ ذُرِّیَتِى
    پروردگارا! بزرگا! به حق پیامبرانى که آنها را برگزیدى و به گریه هاى حسن و حسین در فراق من، از تو مى خواهم از گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان من درگذرى.

    نهج الحیاة، ص148

    29. الجَار ثُمَّ الدّار
    اول همسایه، سپس خانه خود.

    نهج الحیاة، ص149

    30. إنِّى لاأُحِبُّ الدُّنیا
    من دنیاى دنیاپرستان را دوست ندارم.

    نهج الحیاة، ص153

    31. خَیرٌ لِلنِّساءِ أن لایَرَینَ الرِّجال و لایَراهُنَّ الرِّجالُ
    آن چه براى زنان نیکو است، اینکه بدون ضرورت مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز او را ننگرند.

    نهج الحیاة، ص160

    32. إذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصاةَ أُمَّةِ النَّبِى (صلى الله علیه و آله)
    آنگاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، از گنهکاران امت پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) شفاعت خواهم کرد.

    نهج الحیاة، ص205

    33. إن کُنتُ تَعمَُل بِما أمرناکَ و تَنتَهِى عَمَّا زَجَرناکَ عَنهُ فَأنتَ مِن شِیعتِنا و إلّا فَلا
    اگر به آن چه به شما امر مى کنیم، عمل مى کنى و از آن چه شما را برحذر مى داریم، دورى مى کنى از شیعیان مایى والا هرگز!

    نهج الحیاة، ص206

    34. حُبِّبَ إلىَّ مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ و النَّظَرُ فِى وَجهِ رسول الله و الإنفاقَُ فِى سَبِیل الله
    از دنیاى شما سه چیز محبوب من است:1. تلاوت قرآن، 2. نگاه به چهره رسول خدا (صلى الله علیه و آله، 3. انفاق در راه خدا.

    نهج الحیاة، ص271

    35. یَا رَسُول الله، إنَّ بَناتَ النَّاسِ یَتَزَوَّجنَ بِالدَّراهِم فَما الفَرقُ بَینِى و بَینَهُنَّ؟ أسألُکَ أن تَرُدَّها و تَدعُوا اللهَ أن یَجعَلَ مَهرِى الشَّفاعَةَ فِى عُصاةِ أُمَّتِکَ
    اى پیامبر خدا! همانا دختران مردم در ازدواج خود درهم ها را مهریه خود قرار مى دهند. پس فرق من با آنها چیست ؟! از تو مى خواهم، درهم و دینار را مهریه من قرار ندهى، بلکه از خدا بخواهى تا مهریه من، شفاعت کردن از گنهکاران امت تو باشد.

    نهج الحیاة، ص328

    36. إنَّ أبِى (صلى الله علیه و آله) نَظَر إلى عَلىٍّ و قَال: هَذا و شِیعتُهُ فِى الجَنَّه
    روزى پدرم رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) به على (علیه السلام) نگاه کرد و (با اشاره با او) فرمود: این مرد و پیروان او در بهشتند.

    نهج الحیاة، ص326

    37. شِیعَتُنا مِن خِیار أهلِ الجنَّه، و کُلُّ مُحِبِّینا و مَوالِى أولِیائِنا و مُعادِى أعدائِنا
    شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنانِ دشمنان ما همه در بهشت خواهند بود.

    نهج الحیاة، ص206

    38. والمُسلِمُ بِقَلبِه و لِسانِه لَنا لَیسُوا مِن شِیعَتِنا إذا خَالَفُوا أوامِرنَا و نَواهِینَا فِى سَائِر المُوبِقاتِ
    کسى که با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده، اما از اوامر ما سرپیچى کند و نواهى و موارد پرهیز را محترم نشمرد از شیعیان واقعى ما نخواهد بود.

    نهج الحیاة، ص207

    39. اللّهُمَّ إلیکَ نَشکُو فَقدَ نَبِیِّکَ و رَسُولِکَ و صَفِیِّکَ و إرتِدادِ أُمَّتِه
    پروردگارا! بسوى تو شکایت مى کنم، اندوه از دست دادن پیامبر و فرستاده و برگزیده ات را و به تو شکایت مى کنم از ارتداد امت پیامبر (صلى الله علیه و آله)

    نهج الحیاة، ص202

    40. إنَّ فِى الجُمعُة لَساعَةً لایُوافِقُها رَجُلٌ مُسلِمٌ یَسألُ الله عزوجل فِیها خیراً إلا أعطاهُ إیّاه، فَقُلتُ یا رسول الله أىَّ سَاعَةٍ هِىَ؟ قال إذا تَوَلّى نِصفُ عَینِ الشَّمس لِلغُروبِ
    حضرت درباره دعای روز جمعه از رسول الله (صلوات الله علیه و آله) نقل می کنند که حضرت فرمود: در روز جمعه ساعتى است که هر خواسته خیر و نیکوئى در آن ساعت به اجابت مى رسد. پرسیدم یا رسول الله! کدام ساعت است. فرمود: آنگاه که نصف قرص خورشید در افق پنهان شود.

    نهج الحیاة، ص152

     




    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:40 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر


     

    107276 موسیر و این همه فایده !
    موسیر نسبت به پیاز شیرین‌تر و هضم آن نیز آسان‌تر است و خواص درمانی فراوانی دارد…

     

    موسیر از خانواده سیر، پیاز و پیازچه بوده و نسبت به پیاز کوچک‌تر است.

    ریشه حبابی شکل این سبزی نیز مانند پیاز به چند بخش تقسیم می‌شود. موسیرها به راحتی هضم می‌شوند و حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C ، پتاسیم، فیبر رژیمی و اسید فولیک بوده و همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم، آهن و پروتئین هستند.

    برگ‌های آن دراز و میان تهی و گل‌هایش به رنگ سرخ یا بنفش است. پیاز آن در مناطق کوهستانی می‌روید که از آن ترشی درست می‌کنند.

    ریشه و پیاز گیاه بعد از انجام یک سری اقدامات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین صورت که آن‌ها را به شکل رشته‌های بسیار نازک در‌آورده و در مسیر آب سرد قرار می‌دهند تا تلخی که در پیاز آن هست از بین برود و آن را در آفتاب خشک می‌کنند تا به عنوان چاشنی غذایی مصرف شود.

    موسیرها در نواحی آسیا،‌ مکزیک، فرانسه و مدیترانه از مواد اصلی در پخت و پز محسوب می‌شوند.

    طی نتایج حاصله از تحقیقات متعددی که تاکنون در خصوص فواید موسیر صورت گرفته، این سبزی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ را درمان کند.

    برخی از خواص درمانی موسیر عبارتند از:

    • مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می ‌دهد.

    • تاثیر به سزایی در از بین بردن سلول‌های سرطان کبد دارد.

    • به درمان سرطان معده کمک می‌کند و مصرف منظم آن، از ورود هرگونه عفونت به معده پیشگیری می‌کند.

    • با داشتن خاصیت ضدانعقادی و در نتیجه رقیق کردن خون، به بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند و یا دچار حملات قلبی و یا سکته قلبی شده‌اند کمک مفیدی می‌کند.

    • سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. موسیر از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد.

    • به عملکرد مغز کمک کرده و ضد آلزایمر است.

    • از آن‌ جا که حاوی مقدار فراوانی سولفور است به شفافیت پوست کمک خوبی می‌کند.

    • مصرف روزانه موسیر، بافت‌های استخوانی را افزایش داده و تا 20 درصد از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

    • فشارخون را کاهش می‌دهد.

    موسیر
    نکات پخت و پز:

    • موسیرها را روی شعله کم، حرارت داده تا مانند پیاز کاراملی رنگ شوند و اگر آن‌ها را روی حرارت زیاد قرار دهید سریع می‌سوزند و تلخ می‌شوند.

    • موسیرها را با پوست سرخ کنید، سپس پوست آن‌ها را کنده و به صورت پوره درآورید و در تهیه سوپ و سس از آن‌ها استفاده کنید.



    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:29 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

    عکس های دیدنی از بدترین اتفاقات ممکن !

    عکس های دیدنی از بدترین اتفاقات ممکن !

     
     
     




    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:25 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر


     این نقاط دلهره‌ آورترین نقاط دنیا هستند که فقط شجاع ترین انسان ها قدم به آنجا میگذارند. پس بهتر است شجاع باشید و تا آخر سفر ما را همراهی کنید.

    هتل وحشت
     
    وحشتناک ترین هتل دنیا ! ( لطفا جیغ نزنید ) www.taknaz.ir

    هتل وحشت یکی از نقاط رعب‌آور جهان است که جست‌و‌جو‌گران ترس و وحشت حتما به آنجا می‌روند. این هتل در شهر لاس‌وگاس ساخته شده و مساحت آن به 1393 متر مربع می‌رسد. ساخت این هتل 10 میلیون دلار هزینه داشت اما سازندگان آن معتقدند که هزینه صرف شده برای این هتل به ترس و وحشت ایجاد شده در این هتل می‌ارزد.
     
    وحشتناک ترین هتل دنیا ! ( لطفا جیغ نزنید ) www.taknaz.ir
     

    راهروهای این هتل تا جایی که امکان دارد به شکل قدیمی وکهنه ساخته شده و درهای اتاق‌های آنها به صورت آهنی و به بدترین شکل ممکن طراحی شده است. افرادی که در این هتل ساکن می‌شوند هرگونه ترس و وحشت را به جان می‌خرند. فضای هتل طوری طراحی شده که ترس و وحشت را به بازدیدکننده انتقال می‌دهد.

    آینه‌های دستشویی این هتل همگی خون‌آلود است و حتی در گوشه و کنار رختشویی آن تکه‌هایی از پوست مصنوعی انسان دیده می‌شود. جالب اینجاست که بعضی از مشتاقان ترس و وحشت، جشن‌های عروسی خود را در این هتل  ترسناک برپا می‌کنند.

    قلعه بران
     
    وحشتناک ترین هتل دنیا ! ( لطفا جیغ نزنید ) www.taknaz.ir
     

    قلعه بران در همسایگی براشوف رومانی یکی از ساختمان‌های ملی و مشهور رومانی است. نام این مکان را قلعه دراکولا نیز گذاشته‌اند زیرا ادعا می‌شود 600 سال پیش از این یکی از معروفترین خون‌آشام‌های تاریخ به نام «ولاد تاپیز دراکولا» شاهزاده والاچیا(منطقه‌ای در جنوب رومانی) در این قلعه متولد شد.

    پدر والاد را دراکول به معنی اژدها یا شیطان صدا می‌زدند چرا که این اعتقاد وجود داشت که او به دستور آزدها به جنگ رفت. گفته می‌شود که او پس از کشتن و شکنجه اسیران به بدترین شکل ممکن، خون آنها را می‌نوشید و بدین ترتیب او یکی از مشهورترین خون‌آشام‌های تاریخ به شمار می‌رود.

    تاریخدانان می‌گویند که ولاد دستور کشتن بیش از 20 هزار نفر را در دوران سلطنتش صادر کرده است. از این رو قلعه بران یکی از وحشتناک‌ترین مکان‌های دنیا به شمار می‌رود که هر سال تورهای گردشگری بسیار برای گردش در قلعه دراکولا ترتیب داده می‌شود.

    جنگل خودکشی
     
    وحشتناک ترین هتل دنیا ! ( لطفا جیغ نزنید ) www.taknaz.ir

    آاوکیگاهارا برای ژاپنی ها بسیار نام آشناست چرا که این جنگل یکی از وحشتناک‌ترین مناطق ژاپن به شمار می‌رود. به اعتقاد مردم این کشور، روح‌های سرگردان به همراه بادها در میان شاخ و برگ درختان جنگل مخوف پرسه می‌زنند و مدام زمزمه مرگ می‌کنند.

    هر چند وزش باد میان شاخ‌و‌برگ درختان این جنگل باعث به وجود آمدن چنین صداهای مخوفی می‌شود اما پیشینه این مکان رعب‌اور باعث شده تا مردم همیشه از بودن در آن احساس ترس کنند. آاوکیگاهارا یا جنگل تاریک در کوهستان فوجی قرارگرفته که مردم آن را به خاطر درخت‌های انبوهش بهترین مکان برای مردن می‌شناسند چرا که این جنگل منطقه بسیار مشهوری برای خودکشی است.
     
    وحشتناک ترین هتل دنیا ! ( لطفا جیغ نزنید ) www.taknaz.ir
     

    سال 2002 تعداد اجسادی که از میان شاخ‌و‌برگهای جنگل مرگ پایین کشیده شدند 78 عدد بود و همین باعث شد نام این جنگل بر سر زبان‌ها بیفتد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که چهار سال بعد 16 خودکشی دیگر در این جنگل به ثبت رسید.

    جالب اینجاست که اگر وارد جنگل مرگ شوید در گوشه و کنار آن تابلوهایی نصب شده که روی آن جمله لطفا در تصمیم خود تجدید نظر کنید یا قبل از اینکه تصمیم به مردن بگیرید با پلیس مشورت کنید به چشم می‌خورد. اما هیچ یک از این راهکارها نتیجه مطلوبی نداده و خودکشی‌ها در آاوکیگاهارا همچنان ادامه دارد.

    گورستان گریفریارز اسکاتلند
     
    وحشتناک ترین هتل دنیا ! ( لطفا جیغ نزنید ) www.taknaz.ir

    از قرن شانزدهم مراسم‌های خاکسپاری بسیاری در این گورستان صورت گرفت و از آن زمان حوادث غیرطبیعی بسیاری در این گورستان قدیمی گزارش شده است. می‌گویند اگر خیلی خوش‌شانس باشید با ورود به این گورستان، صداهای عجیب و غریبی را می‌شنوید یا جریان هوای سردی را احساس می‌کنید.

    اما عده بسیاری که به این گورستان رفته‌اند پس از خروج از آنجا کبودی‌ها و جای چنگ زدن‌هایی روی بدنشان دیده می‌شود و گفته می‌شود همه اینها از ارواح ناآرام گورستان سرچشمه می‌گیرد. در متون تاریخی آورده شده که در سال های ابتدایی قرن شانزدهم، زندانیان سیاسی بسیاری را در این گورستان دفن کردند، نزدیک به 1200 نفر از این زندانی‌ها در بدترین شرایط زندانی شدند که اکثر آنها جان باختند.




    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:18 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

    جهت عضویت در سایت کلیک کنیدنظریادتون نره




    تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:15 عصر | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

  • ویندوز سون | آنکولوژی | اخبار وب