• سیم پین
  • اسفند 90 - سیاسی
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    عید نوروز پیشاپیش مبارک باد

    لبیک سرخ




    تاریخ : پنج شنبه 90/12/25 | 8:0 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر
    احمد توکلی:
    امیدوارم رای خاتمی آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد
     
    یک حادثه میمون رأی دادن آقای خاتمی رئیس جمهور سابق است که حاکی از پذیرش سلامت کلی انتخابات و تعیین کننده دانستن رأی مردم در سرنوشت خودشان در جمهوری اسلامی است و خدا کند این کار درست آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد که انسجام ملی را خواهد افزود.
    سه شنبه 16 اسفند 1390 ساعت 16:55

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار داخلی انتخابات تاکید کرد: یک حادثه میمون رأی دادن آقای خاتمی رئیس جمهور سابق است که حاکی از پذیرش سلامت کلی انتخابات و تعیین کننده دانستن رأی مردم در سرنوشت خودشان در جمهوری اسلامی است و خدا کند این کار درست آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد که انسجام ملی را خواهد افزود. 
    احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس طی یادداشتی به تحلیل انتخابات مجلس نهم و آثار بین المللی و داخلی آن پرداخت.

    توکلی در این یادداشت با اشاره به نقش مشارکت مردم در انتخابات گفت: طی چندین ماه تمامی رسانه های بیگانه یا رسانه های همسوی با آنان، مروج تحریم انتخابات بودند. آنان از تمام روش ها ی پیچیده و حرفه ای القایی، هنر مندانه استفاده می کردند. در داخل نیز نیروهای سیاسی عمدتا در تحلیل وضعیت، لااقل خوشبین نبودند. بعد از حوادث فتنه انگیز انتخابات 88 ، این اولین انتخاباتی بود که در آن مردم برای شکل دهی مجلس باید به میدان می آمدند.

    نماینده مردم تهران ادامه داد: در حالی که حوادثی منفی نزدیک انتخابات رخ داده بود. از آشکار شدن سوء استفاده سه هزار میلیاردی، تا نوسانات مخرب بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، از تشدید تحریم های خارجی تا گرانی شدید کالاهای مصرفی عامه مردم، از تعارضات بین قوا تا تخریب های انتخاباتی علیه مجلس هشتم، همگی عناصر منفی بر میزان مشارکت بود.

    رئیس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: اگر نگوییم تنها فرد، لااقل باید گفت برجسته ترین فردی که بر خلاف این عوامل منفی محکم ایستاد و ندا در داد که مردم سیلی سختی به گونه دشمنان خویش خواهند زد، رهبر مردم شناس و بصیر ما بود. میزان مشارکت در انتخابات مجلس هفتم و هشتم به ترتیب 51.12 و 55.4 درصد بود، در انتخابات 12 اسفند 64.8 درصد. مشارکت در تهران شگفتی بیشتری آفرید. در انتخابات مجلس هفتم و هشتم نرخ مشارکت حدود 31 در صد بود، این بار 48 درصد. این حماسه چیزی نبود جز نصرت الهی که به دست رهبری و مردم رقم خورد، الحمدالله رب العالمین.

    توکلی با اشاره به آثار داخلی انتخابات تاکید کرد: آثار داخلی این نعمت بزرگ مثبت است. افزایش انسجام ملی، امید آفرینی، تحکیم نظام سیاسی، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش اقتدار و محبوبیت رهبری از آن جمله اند. یک حادثه میمون نیز رأی دادن آقای خاتمی رئیس جمهور سابق است که حاکی از پذیرش سلامت کلی انتخابات و تعیین کننده دانستن رأی مردم در سرنوشت خودشان در جمهوری اسلامی است. خدا کند این کار درست آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد که انسجام ملی را خواهد افزود. در همین جا باید از همه کسانی که در اجرا و نظارت و حفاظت و تأمین آرامش زحمت کشیده اند و نیز رسانه ها، به ویژه رسانه ملی تشکر کنم.

    نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آثار منطقه ای آن نیز بسیار حائز اهمیت است. بخواهند یا نخواهند، سایه پربرکت انقلاب اسلامی مردم ایران بر سر نهضت بیداری اسلامی منطقه هست. این حادثه اسلام خواهان و آزادیخواهان کشورهای منطقه را دلگرم و قدرت های مردمی طرفدار ایران اسلامی را قوی تر خواهد کرد و به همین نسبت ضعف را در دشمنان مردم مسلمان منطقه خواهد افزود.

    توکلی در ادامه این یادداشت با اشاره به پیام انتخابات به دشمنان می گوید: محیط بین المللی نیز از این نعمت الهی متأثر می شود. پیام آن به دشمنان این ملت این است که تحریم و تهدید برخلاف آنکه تحلیلگرانشان بعد از 12 اسفند گفتند بی تأثیر است، بی تأثیر نیست بلکه تأثیر عکس منافع و اغراض آنان دارد. یعنی تأثیر منفی این فشارها در زندگی مردم نه تنها کمر آنان را خم نمی کند، بلکه بر صبر و مقاومت آنان می افزاید. عبرت بگیرید و خود را مقابل مردم ایران قرار ندهید. قدرت چانه زنی بیشتر در مذاکرات هسته ای و مناسبات خارجی از جمله نتایج این نعمت است که باید به درستی از آن بهره گرفته شود.

    رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با طرح این سوال که پیام این نعمت شگفت آفرین برای مسئولان چیست؟ اظهار داشت: ما مردم به وظیفه خود در دفاع از کیان انقلاب و نظام و پیروی از رهبری عمل کردیم، حالا نوبت شما مسئولان است که به وظیفه خود در برابر ما عمل کنید. حقوق مردم و حکومت دو جانبه است،

    توکلی در ادامه خطاب به مسئولان کشور گفت: ما حق شما را ادا کردیم، حال شما حق ما را ادا کنید:

    1- دست از اختلاف بردارید و به جای آن بر تفاهمات بیفزایید تا خدمتتان عمق و گستره بیشتری یابد، ملاک هم قانون است و اوامر رهبری نه سلایق شما.

    2- از قانون تخطی نکنید و با قانون شکنی در هر سطحی مقابله کنید.

    3- آزادی های ما مردم را به شکل غیرقانونی محدود نسازید.

    4- در مجلس و دولت کارشناسانه و علمی تصمیم بگیرید.

    5- با فساد خانمان برانداز مبارزه کنید و هیچ خط قرمزی قائل نباشید.

    6- عدالت را روح همه تصمیمات و اقدامات خود قرار دهید.

    7- تورم را که بر گرده ما فشار روزافزون می آورد مهار کنید.

    9- تولید ملی را دریابید و برای بیکاری جوانان ما چاره ای بسازید.

    10- برای اعتلای اخلاق و فرهنگ جامعه فکری بکنید و از خودتان آغاز کنید،-.

    11- در مناسبات خارجی از عزت مندی ما دفاع کنید، ولی حکمت و تدبیر را نیز فراموش نکنید.




    تاریخ : پنج شنبه 90/12/25 | 8:0 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر
    آیت‌الله مهدوی‌کنی در ‌افتتاحیه اجلاس یازدهم خبرگان رهبری:
    ‌حضور باشکوه مردم در انتخابات همه توطئه‌ها را خنثی کرد
     
    حماسه بزرگ انتخابات برای پشتیبانی از نظام ما در تمام این 33 سال کارساز بود و در این مرحله نیز که دشمنان خارجی و معاندان داخلی به تبلیغات گسترده پرداخته بودند، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی باعث خنثی شدن همه توطئه‌ها شد.
    سه شنبه 16 اسفند 1390 ساعت 10:43

    حسن کوشا | حماسه بزرگ انتخابات برای پشتیبانی از نظام ما در تمام این 33 سال کارساز بود و در این مرحله نیز که دشمنان خارجی و معاندان داخلی به تبلیغات گسترده پرداخته بودند، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی باعث خنثی شدن همه توطئه‌ها شد. 
    آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در آیین گشایش افتتاحیه یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان دوره چهارم، با تقدیر از حضور باشکوه مردم در انتخابات مجلس نهم گفت: انتخابات باید با رقابت خوب انجام شود و رقابت نباید دشمنی و فاصله‌ها را زیاد کند. وی با تأکید بر لزوم نزدیکی و ائتلاف مؤمنان تصریح کرد: اگر چه دنبال ایجاد ائتلاف بودیم و تصور می‌کردیم بهتر است برادران اصولگرا ائتلاف کنند اما منظور ما اتحاد نبوده، چون وحدت متعلق به خداوند است و به غیر از خدا، وحدت به آن معنا تصوری ندارد. آیت‌الله مهدوی‌کنی از راهپیمایی عظیم 22 بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی در 12 اسفند به عنوان دو حادثه بزرگ داخلی یاد کرد که در هفته‌های اخیر رخ داد و دشمنان انقلاب را با وجود تبلیغات فراوان‌شان مأیوس کرد.
    وی تصریح کرد: دشمنان نظام به ملت ما چشم دوخته بودند تا آنها را از انقلاب و رهبری انقلاب جدا کنند و با تبلیغات فراوان این طمع را داشتند اما ملت آگاه، شجاع و غیور ما مشت محکمی به تبلیغات آنها زدند و به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی بزرگی بر آنها نواختند.
    آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان اینکه 22 بهمن حضور باشکوه ملت عزیزمان را شاهد بودیم و 12 اسفند هم بزرگ‌تر از آن بود، خاطر نشان کرد: تبلیغات دشمنان گاهی اثر گذاشته بود و برخی دوستان داخلی هم نگران اوضاع بودند که مبادا مردم کمتر در انتخابات شرکت کنند اما به لطف خدا با راهنمایی‌های رهبری، علما، مراجع تقلید، بزرگان، علاقه‌مندان به انقلاب و سیاست‌مداران، انتخابات بسیار باشکوه و با حضور گسترده مردم برگزار شد.
    رئیس مجلس خبرگان گفت: حماسه بزرگ انتخابات برای پشتیبانی نظام ما در تمام ادوار 33‌ساله کارساز بوده و این ‌بار هم در موقعیتی که گرفتار دشمنان خارجی بودیم و برخی مخالفان داخلی نیز فعالیت‌هایی داشتند، با عنایت خداوند متعال حضور مردم پای صندوق‌های رأی تمام این تبلیغات را خنثی کرد و همان روز و شب انتخابات، بسیاری از رسانه‌های بیرونی لحنشان عوض شد. آیت‌الله مهدوی‌کنی با تأکید بر اینکه باید از حادثه بزرگ انتخابات درس و عبرت بگیریم و از آن استفاده کنیم، تصریح کرد: نباید به حوادث به صورت گذرا توجه کرد بلکه باید در مسائل سیاسی و اجتماعی و دینی از آنها استفاده کنیم. وی با اشاره به حضور 64 درصدی مردم در انتخابات اخیر، افزود: این آمار پیروزی بزرگی است که بعد از دشمنی‌ها و تحریم‌ها این مقدار جمعیت در انتخابات شرکت کنند و در دیگر کشورها و حتی آنها که ادعای دموکراسی دارند و مدعی هستند که اوضاع اقتصادی خوبی دارند، چنین اتفاق نمی‌افتد. رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: از مردم به خاطر حضورشان باید تشکر کرد و من از طرف مجلس خبرگان از مردم تشکر می‌کنم؛ چون با اینکه مشکلاتی در زندگی آنها وجود دارد، که نباید انکار کرد، اما همیشه نسبت به انقلاب باوفا هستند. وی با بیان اینکه گاهی در رابطه با مسئولیت نمایندگی اشتباه می‌شود، توضیح داد: برخی تصور می‌کنند نماینده باید کار فرماندار یا استاندار را انجام دهد؛ یعنی باید برای کارهای جزئی و منطقه‌ای فعالیت کند که اگر چه خوب است نماینده به مشکلات حوزه انتخابیه خود هم برسد، اما یک نماینده طبق قانون اساسی نماینده همه مردم است و تنها نماینده یک شهر نیست و لذا باید نظر جمعی و کلی داشته باشد.
    آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان اینکه برای حضور در انتخابات شرطی جز ایرانی بودن وجود ندارد؛ چون همه مردم ما مؤمن به کشورشان هستند، تصریح کرد: آنها که برای انتخابات تبلیغ کردند، چه کاندیداهای اصولگرا و چه آنها که مستقل بودند و دیگران، بعد از انتخابات باید تلاش کنند تا به قول مقام معظم رهبری رقابت‌ها تبدیل به رفاقت شود. رئیس مجلس خبرگان گفت: اگر نمایندگان می‌خواهند نتیجه بگیرند، نباید بعد از آنکه به مجلس راه یافتند، برخی بحث‌هایی را که مطرح شده و جالب نبوده، ادامه دهند و در انقلاب ما هم که دنبال مردم‌سالاری دینی است، باید همه مردم با هم باشند. وی با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که ادامه دعوا، فاصله ایجاد می‌کند و این خوب نیست؛ به آنهایی که با رأی مردم انتخاب می‌شوند، توصیه کرد که رقابت فکری برای بررسی لوایح داشته باشند اما بحث‌هایی باشد که خصومت در آن نباشد.
    آیت‌الله مهدوی‌کنی با تأکید بر اینکه دشمنی‌ها به درد مملکت نمی‌خورد، خاطر نشان کرد: وظیفه مردم این است که بعد از انتخابات، وکلایی را که انتخاب شده‌اند، نماینده خود بدانند؛ چون آنها نماینده گروهی خاص نیستند. وی با بیان اینکه مجلس و دولت به معنای حکام حکومت باید برخوردهای برادرانه داشته باشند، یادآور شد: امام علی(ع) در جنگ صفین به یاران خود گفت که دوراندیش باشید و به آینده نگاه کنید، پس مجلس باید بداند هر آنچه انجام می‌دهد آثارش بعدها ظاهر می‌شود و باید تلاشش در جهت خدمت به ملت و نظام باشد. رئیس مجلس خبرگان رهبری با تشکر از مقام معظم رهبری به‌خاطر تأکیدات و حضورشان در مسئله انتخابات، گفت: حضور و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری در انتخابات و حضور مردم بسیار راهگشا بوده است.
    آیت‌الله مهدوی‌کنی افزود: آنچه مردم می‌خواهند، این است که نمایندگان به گرفتاری‌های آنها رسیدگی کنند و حضور مردم به این دلیل نیست که از همه چیز راضی هستند، بلکه مشکلاتی از جمله مشکلات اقتصادی و غیره وجود دارد که مجلس و دولت باید به فکر رفع آنها باشند. وی بر همین اساس از طرف اعضای مجلس خبرگان رهبری از دولت و مجلس و سایر قوا ‌خواست که با هماهنگی به فکر مردم باشند؛ چون اگر هماهنگی باشد بسیاری از مشکلات، البته نه همه آنها، حل می‌شود اما ناهماهنگی‌ها بسیاری از مشکلات را ایجاد می‌کند. آیت‌الله مهدوی‌کنی همچنین با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس قوانینی را تصویب کنند که به درد مردم بخورد، متذکر شد: نمایندگان باید قوانینی را تصویب کنند و دولت آنها را اجرا کند که قوانینی قابل اجرا باشند. رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل فرهنگی کشور، گفت: در زمان انتخابات در رادیو و تلویزیون شاهد بودیم که چشم‌پوشی‌هایی اتفاق می‌افتاد تا به دشمنان نشان دهند همه اقشار جامعه پشت انقلاب و نظام هستند و اینکه همه ایرانی‌ها به رهبری و انقلاب علاقه‌مند هستند. وی افزود: گاهی شاهد مواردی بودیم که افراد حجاب خوب نداشتند که این موضوع نباید در تمام موارد اتفاق بیفتد و برای اینکه بخواهیم آن‌ طرف‌ آبی‌ها را راضی کنیم کار خوبی نیست؛ ما از رادیو و تلویزیون رعایت مسائل فرهنگی و کنترل فرهنگ عمومی را توقع داریم و باید توجه داشته باشیم که اگر کار خوب نمی‌کنیم، خراب‌تر نکنیم و روی مردم را باز نکنیم. آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان اینکه در گذشته به وزیر ارشاد درباره مسائل فرهنگی تذکر داده‌ام و ایشان گفتند دفع افسد به فاسد می‌کنیم، خاطر نشان کرد: باید ببینیم فاسد‌ها چند افسد را از بین بردند؛ البته شاید نیت خیر باشد اما باید کاری را انجام دهیم که مؤمنان، مسلمانان، مراجع و علما و آنهایی که به انقلاب دل بسته‌اند، می‌خواهند




    تاریخ : پنج شنبه 90/12/25 | 8:0 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر
    از سوی وزیر کشور اعلام شد
    معرفی برترین استان‌ها در عرصه مشارکت مردمی
     
    وزیر کشور گفت:استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و چهارمحال بختیاری به ترتیب با 89، 87 و 81درصد بیشترین میزان مشارکت را در انتخابات از آن خود کردند.
    دوشنبه 15 اسفند 1390 ساعت 21:20

    مصطفی محمدنجار وزیر کشور، در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در وزارت کشور ضمن ارائه آمار و ارقام مربوط به میزان مشارکت واجدین شرایط در انتخابات، اظهار داشت: متوسط میزان مشارکت در این انتخابات در کل کشور 64درصد بود که با مقایسه دوره قبل از رشد 11درصدی برخوردار است.

    وی اضافه کرد : استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و چهارمحال بختیاری به ترتیب با 89، 87 و 81درصد، بیشترین میزان مشارکت را به خود اختصاص دادند.

    نجار تصریح کرد:کار شمارش آرا در همه حوزه‌های انتخابیه با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه در نهایت سرعت و دقت به پایان رسید.




    تاریخ : پنج شنبه 90/12/25 | 8:0 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

     

    حضور خاتمی در انتخابات بر اساس کدام سناریو بود؟

     
    گزارشی از جلسه سه شنبه شب سران اصلاحات
    حضور خاتمی در انتخابات بر اساس کدام سناریو بود؟
     
    مرد خاکستری اصلاحات با اشاره به نظرسنجی هایی که بیانگر حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم است تاکید می کند که برای جلوگیری از شکست و حذف کامل اصلاح طلبان،خاتمی باید با رای دادن،اصلاح طلبان را از سبزها جدا کند.
    دوشنبه 15 اسفند 1390 ساعت 16:42

    در حالی که رسانه های جریان فتنه و اصلاح طلبان به صحنه طرح نظرات و بیان مطالبی در خصوص چرائی شرکت سید محمد خاتمی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تبدیل شده ، اخبار بدست آمده حکایت از آن دارد که این حضور بر اساس یک سناریوی توافق شده در لایه بالادستی اصلاح طلبان طراحی و عملیاتی شده است. 
    اصلاح طلبان و فتنه گران طی 28 ساعت گذشته تلاش کرده اند حضور خاتمی در انتخابات نهم را به مساله ای اصلی تبدیل کرده وبخشی از ظرفیت رسانه ای در داخل و خارج را به این مساله اختصاص داده ودامنه ای از «خیانت و شجاعت» خاتمی را در فضای سیاسی کشور تعریف و تفسیر کنند.
    در این میان اما اخبار بدست آمده حکایت از آن دارد که حضور خاتمی در انتخابات نهم محصول مشورت وی با لایه های بالادستی اصلاح طلبان به منظور خلق وضعیتی جدید و مناسب برای اصلاح طلبان بوده است.
    در همین زمینه شنیده شده که خاتمی سه شنبه شب گذشته جلسه ای با مرد خاکستری اصلاحات و یکی دیگر از عناصر تاثیر گذار این جریان نشسته و با آنان در زمینه حضور در انتخابات به بحث و رایزنی پرداخته است.
    در این جلسه حاضرین با تاکید بر شرکت خاتمی در انتخابات ،تصریح کرده اند که این حضور در بردارنده منافع قابل ملاحظه ای برای خاتمی و اصلاح طلبان خواهد بود.
    این افراد با بیان اینکه باتوجه به نظرسنجی ها اصلاح طلبان شکست دیگری را تجربه خواهند کرد ، گفته اند این شکست منجر به حدف اصلاح طلبان با توجه به تاکید آنان به تحریم انتخابات که مطرح می کردند،خواهد شد.لذا تصریح کرده اند که ما باید کمترین هزینه را برای بازگشت به نظام انتخاب کنیم.
    این افراد با بیان اینکه خاتمی تنها گزینه ممکن اصلاح طلبان برای بازگشت به درون نظام می باشد گفته اند ما باید برای نظام نسبت به خودمان تولید اعتماد کنیم و این اعتماد سازی از طریق حضور خاتمی در انتخابات میسر خواهد شد.
    حاضرین در جلسه همچنین با اشاره به نظرسنجی ها بدست آمده در خصوص میزان مشارکت مردم، سناریوی کاهش مشارکت عمومی برای پذیرفتن اصلاح طلبان را شکست خورده توصیف کرده و گفته اند با رای دادن خاتمی ، می توان بطور ظریف اصلاح طلبان را از سبزها جدا کرد.
    این افراد همچنین با خطاب قرار دادن خاتمی بر اتخاذ راهبرد تعادل به جای راهبرد رادیکال تاکید کرده و بر ضرورت داشتن حداقل حیات جریان اصلاحات تا انتخابات ریاست جمهوری اصرار کرده اند.
    در همین زمینه مردخاکستری اصلاحات خطاب به خاتمی گفته است بهتر است بروی جائی دور از تهران رای بدهی که هم رایت را داده باشی و هم سیستم نتواند از حضور ا استفاده تبلیغاتی بکند.
    گفتنی است با توجه به این جلسه بوده که خاتمی به خارج از تهران رفته و رای خود را به صندوق انداخته است.




    تاریخ : پنج شنبه 90/12/18 | 10:40 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

     

    طرح از: موسی رنجبر | جوان آنلاین

     
    طرح از: موسی رنجبر | جوان آنلاین



    تاریخ : پنج شنبه 90/12/18 | 10:32 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر
    انتخابات نهم و پالایش جریان‌های سیاسی
    گزارشگر : عباس حاجی‌نجاری
     
    چهارشنبه 17 اسفند 1390 ساعت 08:00

    اگر آقای خاتمی در روز جمعه 12 اسفند پای صندوق‌ رای حاضر نمی‌شد و به تبع این حضور و برای توجیه آن بیانیه‌ای صادر نمی‌کرد، شاید اثبات این ادعا که انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی تأثیر شگرفی بر روند جریان شناسی سیاسی کشور و آرایش آنها داشته و خواهد داشت، دشوارتر بود، اما حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات و برگزاری یکی از آرام‌ترین انتخابات سال‌های اخیر که نماد تخلیه ظرفیت‌های اجتماعی افراطیون بود، نشان داد که نظام جمهوری اسلامی در روند تثبیت گفتمان اصیل امام و رهبری و نهادینه ساختن آن در عرصه اجتماعی (به رغم فراز و نشیب‌های گذشته و گذر نسلی) در عرصه انتخابات نهم به نصاب ارزشمندی دست یافته است.
    برای شناخت دقیق‌تر ریشه‌های این تحول، اگرچه مرور برخی از مواضع جریان موسوم به اصلاح‌طلب برای دوستداران انقلاب و اسلام ملال‌آور است، اما تنها به یک گزاره از آنها اکتفا می‌شود. آقای سعید حجاریان مدیرمسئول روزنامه صبح امروز در سال 1378 در مخالفت با نامگذاری این سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال امام خمینی (ره) در روزنامه مورخه 8/2/1378 با اذعان به رویگردانی عناصر این جریان از خط امام می‌نویسد: علت اصلی برگشت از دیدگاه‌های حضرت امام این بود که اصلاً مردم و جوانان این روش را نمی‌پذیرفتند، ثانیاً امام (ره) طرفدار جامعه تک‌صدایی و تک‌حزبی بود که با مواضع بعدی گروه‌های خط امام تطابق نداشت و ثالثاً ایده‌های امام فقط برای ایجاد انقلاب مفید بود و از آن ایده‌ها برای استمرار جمهوری اسلامی نمی‌شود استفاده کرد.
    مدعیان اصلاح‌طلبی برای توجیه‌ واگرایی خود از ارزش‌های دینی، اگر چه واژه‌هایی چون جامعه مدنی، توسعه سیاسی و اصلاحات را به عنوان تابلویی برای توجیه عبور خود از ارزش‌های اسلامی و شاخصه‌های نظام دینی برگزیده بودند، اما به دلیل سرمستی و غرور از قدرت در آن سال‌ها هیچ ابایی نداشتند که امام (ره) را مظهر پوپولیسم قلمداد کنند و او را در همان ایام به موزه تاریخ بسپارند و شاید مهم‌ترین سختی و دشواری سال‌‌های اخیر و پس از عبور از دوران بحرانی حضور مدعیان اصلاح‌طلبی در قدرت را بتوان احیای ارزش‌های اسلامی و تثبیت آرمان‌های امام (ره) دانست که البته بار اصلی آن بر دوش رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای بود که البته آثار آن در عرصه اجتماعی از انتخابات دوم شوراها به بعد آشکار شد.
    ریشه اصلی فتنه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز در همین معنا بود، چرا که عناصر این جریان‌ به رغم پیشینه تاریک گذشته، آنگاه که در این انتخابات مجدداً تابلو دفاع از گفتمان امام را بر دست گرفتند، نتوانستند اعتماد مردم را در یک فرآیند طبیعی و مردم‌سالارانه جلب کنند که البته حوادث تأسف‌بار بعد از انتخابات دهم در به خیابان کشانیدن هواداران، که بسیاری از آنها از عمق این روند آگاهی نداشتند، محصول همین پارادوکس رفتاری بود.
    در ماه‌های اخیر عناصر محوری‌ این جریان مبتنی بر همان توهم یا شاید با پیش‌بینی شکست در انتخابات ابتدا بحث مشارکت مشروط و پس از آن هم سناریوی عدم مشارکت را برگزیدند و با این تصور که با سوار شدن بر امواج نارضایتی‌های اجتماعی به دلیل تشدید تحریم‌ها و فشار‌های دشمنان بیرونی، قادر خواهند بود که به زعم خود درصد کاهش مشارکت را به نام خود ثبت و از این طریق طلبکارانه فرصتی برای بازگشت به عرصه سیاسی بیابند، اما حضور پرشور مردم در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی و کسب نصاب بالای 2/64 درصدی نشان داد که در خوشبینانه‌ترین حالت و در مقایسه با انتخابات ششم مجلس شورای اسلامی که عناصر این جریان اکثریت را کسب کرده بودند، ظرفیت‌ آنها در شرایط کنونی تنها دو درصد است و این خود می‌تواند معیاری باشد برای آن مدعای آغازین که انتخابات نهم فرازی مهم‌ در عرصه جریان‌شناسی‌سیاسی کشور است و باید فرآیند‌های آینده را مبتنی بر همین تحول رصد و ارزیابی کرد و شاید حضور آقای خاتمی در پای صندوق‌های رأی را نیز در خوشبینانه‌ترین حالت مبتنی بر همین برآورد دانست.
    اما در حوزه اصولگرایی نیز می‌توان این فرآیند را در ابعادی دیگر ملاحظه کرد و آن اینکه حوادث فتنه بعد از انتخابات دهم و همچنین ماجرای 11 روز خانه‌نشینی، ضرورت پالایش این جریان از وابستگان یا ساکتین فتنه و حلقه انحرافی را به گفتمان روز این جریان تبدیل کرد و طیف‌بندی‌های میان جریان اصولگرایی به رغم مواضع دل‌آزار برخی از فعالان، از یک شاخص مهم برخوردار بود که آن هم خلوص‌گرایی و پالایش جریان از تندروی‌ها و انحرافات بود که این امر اگرچه در میان نخبگان و فعالان در عرصه تبیین فهرست‌ها بروز یافته بود، اما مردم نیز با آرای هوشمندانه خود بر آن صحه گذاشتند و نشان دادند که در انتخاب خود در عین توجه به اصول و ارزش‌ها، از تندروی‌ها و کژی‌ها بیزارن




    تاریخ : پنج شنبه 90/12/18 | 10:28 صبح | نویسنده : لبیک سرخ | نظر

  • ویندوز سون | آنکولوژی | اخبار وب